به گزارش خبرنگار مهر، رقابت های لیگ دسته اول فوتبال کشور در فصل ۱۴۰۳ در حالی قرار است از اواسط تابستان برگزار شود که مشکلات زیادی در این مسابقات به چشم می خورد و بسیاری از تیم‌ها به لحاظ سخت افزاری شرایط مناسبی ندارند.

اکبر محمدی، کارشناس و پیشکسوت فوتبال که فصل گذشته هدایت مس کرمان را برعهده داشت در گفت و گو با خبرنگار مهر، به بررسی مشکلات و چالش های موجود در لیگ دسته اول پرداخت و گفت: از دو منظر می توان لیگ دسته اول را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و آن را آسیب شناسی کرد. نخست آنکه لیگ دسته اول به لحاظ سخت افزاری فرسنگ ها با لیگ برتر فاصله دارد. ورزشگاه بدیهی ترین ابزار برگزاری مسابقات است و متاسفانه به جز ۲ یا ۳ ورزشگاه، ورزشگاه های استاندارد دیگری در لیگ دسته اول وجود ندارد. این وضعیت برای تیم هایی که صعود کردند یا مدعی صعود بودند هم صدق می کند. شاید بتوان گفت ورزشگاه مس کرمان در وضعیت بهتری نسبت به دیگر ورزشگاه ها قرار دارد اما دیگر ورزشگاه ها شرایط برگزاری بازی را ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی تیم ها روی چمن مصنوعی بازی می کنند که این مساله روی کیفیت بازی ها تاثیر می گذارد و از آنجا که از فصل آینده فدراسیون فوتبال اجازه برگزاری بازی در چمن مصنوعی را نمی دهد باید به دنبال جایگزین برای این زمین ها باشند. اخیراً هم خبری منتشر شده است که ۱۱ تیم در لیگ یک مجوز ملی و امکان باشگاه داری را ندارند. این مجوز ملی استانداردهای مختلفی را شامل می شود و حتی تیم هایی هم که توانستند این مجوز را دریافت کنند به سختی این کار را انجام دادند. فوتبال ایران به لحاظ سخت افزاری با مشکل زیادی مواجه است.

فدراسیون باید نگاه کیفی داشته باشد/ ۱۸ تیم برای لیگ یک زیاد است

این کارشناس فوتبال سپس به موضوع برنامه ریزی و سازمان دهی این مسابقات پرداخت و گفت: هرچند لیگ برتر هم به لحاظ برنامه ریزی و سازماندهی مشکلاتی دارد اما در لیگ دسته اول مشکلات بسیار بیشتر است که به نظر می رسد دلیل این مساله عدم هدف گذاری صحیح در باشگاه هایی است که قصد تیمداری دارند. بیش از نیمی از تیم ها صرفاً هدفشان از حضور در لیگ دسته اول این است که بتوانند خودشان را در جدول نگه دارند و چند تیم هم می خواهند به هر قیمتی که شده است راهی لیگ برتر شوند و البته در این راه مسائل زیادی ممکن است رخ بدهد؛ مسائلی که کمابیش به آنها پرداخته می شود.

اکبر محمدی در ادامه گفت: همه این مسائل کاملاً با فدراسیون فوتبال ارتباط پیدا می کند. به جهت اینکه بعضی از باشگاه ها تمام امکانات و ظرفیت خود را مورد استفاده قرار می دهند همین مساله موجب می شود هم باشگاه و هم فدراسیون فوتبال تحت فشار قرار بگیرند. فدراسیون فوتبال در برخی موارد و به واسطه شرایط برخی از تیم ها تحت تاثیر قرار می گیرد و در برنامه ریزی هایی که انجام می دهد برخی از تیم ها منتفع شوند و برخی تیم ها متضرر شوند. برای مثال استقلال ملاثانی در دیدار برابر فجر سپاسی متضرر شد. امسال برنامه بازی ها کمتر دچار اختلال شد و با وجودی که تعداد تیم ها زیاد بود بازی ها به شکل بهتری نسبت به فصول قبل انجام پذیرفت.

وی گفت: اگر قرار باشد تیم ها در لیگ دسته اول با شرایط استانداردی حضور پیدا کنند و تا آخر مسابقات بتوانند خودشان را به لحاظ مالی نگه دارند نمی توان لیگ را با بیش از ۱۴ تیم برگزار کرد. این مساله به اقلیم کشورمان هم مرتبط است. فاصله برخی شهرها زیاد است و موجب استهلاک و افزایش هزینه ها می شود. فدراسیون فوتبال باید به لحاظ کیفی بازی ها را استانداردسازی کند و نگاه کمی‌گرایی را کنار بگذارد.

او ادامه داد: جدول لیگ دسته اول در فصلی که گذشت در همان هفته های اول به سه قسمت تقسیم شد و تیم های بالا، میانه و پایین جدول تا حدی مشخص شدند. خیبر، چادر ملو، فجر سپاسی و نفت مسجد سلیمان از همان ابتدا خود را از دیگر تیم ها جدا کردند. برخی تیم های میانه جدول هم مانند نفت و گاز گچساران و آریو اسلامشهر با توجه به اینکه سال اول حضور در لیگ دسته اول را تجربه کردند عملکرد خیلی خوبی از خود نشان دادند و هرچند از ابتدا هدف گذاری آنها برای لیگ برتر نبود اما با گذشت چند هفته متوجه شدند که می توانند به تیم های مدعی تنه بزنند.

محمدی گفت: بخشی از تیم ها هم بعد از هفته دهم فقط تلاش کردند که سهمیه لیگ یک را نگه دارند و سقوط نکنند و تا هفته آخر هم با این مساله درگیر بودند. به نظر من تنها تیمی که توانست خود را از انتهای جدول جدا کند و بیشترین ارتقا را در جدول داشته باشد تیم مس کرمان بود که از هفته هفتم تیم را در رده شانزدهم تحویل گرفتیم و توانستیم با کمک کادر فنی و تلاش بازیکنان بهترین خط دفاعی لیگ شویم و طی ۲۷ هفته فقط ۳ بار شکست خوردیم و در نهایت رده ششم را کسب کردیم و باعث شد شخصیت از دست رفته این تیم را برگردانیم.

فدراسیون باید نگاه کیفی داشته باشد/ ۱۸ تیم برای لیگ یک زیاد است

اکبر محمدی در ادامه گفت: با توجه به اینکه ۱۱ تیم هنوز مجوزهای لازم را کسب نکرده اند بهتر است فدارسیون فوتبال قوانین سخت گیرانه ای برای حضور آنها داشته باشد و لیگ را با حضور تیم هایی برگزار کند که بتوانند این مجوزها را دریافت کنند. لیگ دسته اول یک پله قبل از لیگ برتر است و می تواند به افزایش کیفیت لیگ برتر به لحاظ نیروی انسانی و سخت افزاری هم کمک کند.

این پیشکسوت فوتبال در خصوص کیفیت داوری ها در لیگ دسته اول هم گفت: قطعاً در لیگ دسته اول مشکلات داوری زیاد است. ما در فصل گذشته مسائلی را دیدیم که پیش از این هرگز ندیده بودیم. من برای این مسائل شکایت های خودم را ارائه کردم تا مشخص شود که این مسائل از کجا سازماندهی می شود. کمیته داوران که یکی از مهمترین کمیته های فدراسیون فوتبال است باید یک بررسی جدی انجام دهد و از آنجا که عزم راسخی در فدراسیون فوتبال برای حل و فصل مشکلات داوری شکل گرفته است امیدوارم به این مسائل رسیدگی شود. داوری یک کار انسانی است و طبیعی است که نه در فوتبال بلکه در تمام رشته ها و رده ها اشتباهاتی در آن رخ دهد اما وقتی این مشکلات از قبل برنامه ریزی می شود و خدای ناکرده با فساد همراه می شود باید با این موارد مبارزه و جلوی آنها گرفته شود.

سرمربی پیشین مس کرمان در پایان خطاب به شرکت ملی صنایع مس گفت: باید یک بار برای همیشه یک استراتژی روشن برای تیم داری در حوزه فوتبال از سوی شرکت ملی مس طراحی و مشخص شود. در حال حاضر ۳ تیم در مسابقات لیگ دسته اول حضور دارند که متولی هر سه تیم شرکت ملی صنایع مس است و این مساله به لحاظ استانداردهای AFC دارای مشکل است. این شرکت تاکنون کمک زیادی به توسعه ورزش به خصوص در سه شهر سونگون، کرمان و شهر بابک کرده است و می بایست یک تمرکزی صورت بگیرد و اگر می خواهد در لیگ برتر تیم داشته باشد روی یک تیم متمرکز شود.