به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال انلگیس در حالی که موفق شده بود به دیدار نهایی رقابت های یورو ۲۰۲۴ صعود کند با شکست ۲ بر یک برابر اسپانیا از رسیدن به مقام قهرمانی بازماند. انگلیس در شرایطی راهی فینال شده بود که بازی های متزلزل این تیم موجب انتقادات زیادی به گرت ساوت گیت و کادر فنی تیم شده بود و در نهایت هم این سرمربی انگلیسی از سمت خود کناره گیری کرد.

در پی کناره‌گیری گرت ساوتگیت از سمت سرمربیگری تیم ملی فوتبال انگلستان پس از نزدیک به هشت سال، اتحادیه فوتبال انگلستان (FA) به دنبال یافتن جانشینی شایسته برای او است. ساوتگیت در بیانیه استعفای خود اعلام کرد که این تصمیم را گرفته است و اینکه هدایت تیم ملی انگلستان«افتخار زندگی او» بوده است. این کناره‌گیری، هرچند برای بسیاری از نزدیکان و همکاران او غیرمنتظره نبود، اما همچنان چالشی بزرگ برای آینده فوتبال انگلستان به شمار می‌آید.

اتحادیه فوتبال انگلستان می‌داند که زمان از اهمیت بالایی برخوردار است. اولین بازی این تیم در لیگ ملت‌ها برابر جمهوری ایرلند در تاریخ ۷ سپتامبر است و باید حدود ۲۷ آگوست فهرست نفرات تیم اعلام شود. اتحادیه فوتبال انگلیس امیدوار است که تا آن زمان سرمربی جدیدی منصوب کند، اما در صورتی که این اتفاق نیفتد راه‌حل‌های موقت نیز در دست دارد.

پایگاه خبری «اتلتیک» در گزارشی به بررسی گزینه های احتمالی هدایت تیم ملی فوتبال انگلیس پرداخته است.

بررسی گزینه‌های جایگزینی «ساوت‌گیت» در تیم ملی فوتبال انگلیس

ادی هاو

«ادی هاو»، سرمربی فعلی نیوکاسل یونایتد، یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی ساوت گیت است. «هاو» از نوامبر ۲۰۲۱ در نیوکاسل مشغول به کار است و توانسته است در دو فصل گذشته تیم را به رتبه‌های چهارم و هفتم لیگ برتر برساند. انتصاب هاو به عنوان سرمربی تیم ملی، چالشی خواهد بود زیرا او هم‌اکنون در نیوکاسل فعالیت دارد و قرارداد بلندمدتی با این باشگاه دارد. «دارن ایلز»، مدیر اجرایی نیوکاسل، تاکید کرده است که باشگاه برای حفظ «هاو» تلاش خواهد کرد و اتحادیه فوتبال انگلستان باید برای جذب او غرامت پرداخت کند.

ادی هاو در مصاحبه‌ای با گری نویل در پادکست Overlap از عشق و علاقه خود به تیم ملی انگلستان سخن گفته و این احساس را در دوران کودکی‌اش تجربه کرده است. او همچنین اعلام کرده است که هدایت تیم ملی انگلستان برای او افتخار بزرگی خواهد بود.

گراهام پاتر

گراهام پاتر، سرمربی سابق چلسی، گزینه دیگر برای این سمت است. پاتر که از آوریل ۲۰۲۳ بیکار است، در گذشته هدایت «برایتون» را برعهده داشت و توانست این تیم را به رتبه نهم لیگ برتر برساند. او پیش از چلسی، در سوئد با «اوسترسوند» و در چمپیونشیپ با «سوانزی سیتی» موفقیت‌هایی کسب کرده بود. انتصاب پاتر به عنوان سرمربی تیم ملی به دلیل عدم اشتغال فعلی او، نسبتاً آسان‌تر خواهد بود و او پیش‌تر پیشنهاد هدایت «لسترسیتی» را رد کرده است.

لی کارسلی

اگر اتحادیه فوتبال انگلستان تصمیم بگیرد که فردی با تجربه در ساختار تیم ملی و سنت جورج پارک را به این سمت منصوب کند، «لی کارسلی» می‌تواند گزینه مناسبی باشد. او در حال حاضر سرمربی تیم زیر ۲۱ سال انگلستان است و ممکن است به عنوان سرمربی دائم یا عضوی از کادر پشتیبانی سرمربی جدید منصوب شود.

بررسی گزینه‌های جایگزینی «ساوت‌گیت» در تیم ملی فوتبال انگلیس

مائوریسیو پوچتینو

از میان گزینه‌های خارجی، «مائوریسیو پوچتینو»، سرمربی سابق چلسی، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. «پوچتینو» با «مک‌درموت» همکاری نزدیکی داشته و در تیم‌های ساوتهمپتون، تاتنهام و چلسی سابقه کار با بازیکنان جوان انگلیسی را دارد. پوچتینو پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که به هدایت تیم ملی انگلستان علاقه‌مند است و رابطه خوبی با اکادمی‌های فوتبال این کشور دارد.

دیگر گزینه‌ها

یورگن کلوپ و توماس توخل نیز از دیگر گزینه‌های خارجی برای این سمت هستند، هرچند کلوپ در حال حاضر علاقه‌ای به بازگشت به عرصه مربیگری فوتبال ندارد.

توماس توخل اما از حضور بلندمدت روی نیمکت انگلیسی ها استقبال کرده است.

تصمیمات جان مک‌درموت، مدیر فنی اتحادیه فوتبال انگلیس و مارک بولینگهام، مدیر اجرایی، در هفته‌های آینده نقش بزرگی در تعیین آینده فوتبال انگلستان خواهد داشت. اتحادیه فوتبال انگلستان به دنبال یافتن بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی است و در این راه به گزینه‌های انگلیسی و غیرانگلیسی توجه خواهد کرد.